case:

Tapiola Bibliotek

Tapiola Bibliotek, der ligger sammen med Espoos kulturcenter, har samlet sine abonnementer hos LM Information Delivery siden 2008. Biblioteket anvendes af mange slags brugere, idet der bor mange ældre mennesker i området og antallet af børnefamilier er vokset i de seneste år. Biblioteket har også internationale og højt uddannede kunder, for tæt ved ligger også både Teknisk Højskole og Keilaniemis virksomhedsområde.

Carola Snell har arbejdet på Tapiolas livlige bibliotek i tolv år. Som serviceteamleder og bladansvarlig har hun et godt kendskab til bibliotekets materialer og bladafdelingen. Selv om biblioteket lægger vægt på traditionel trykt litteratur, har også elektroniske materialer fundet sin egen brugergruppe.

”Ud over trykte bøger og blade har vi også e-bøger og e-blade. Jeg tror, at antallet af dem øges, når brugbarheden forbedres og priserne efterhånden sænkes. Med hensyn til anvendelsen er det også vigtigt, at der tilbydes tilstrækkeligt passende læseudstyr.”

Det er nemt at handle hos en samarbejdspartner man kender

Tapiola Bibliotek blev kunde hos LM Information Delivery i 2008. Vi anvender abonnementsformidling, og dermed også abonnementsadministrationen LibNet. Desuden har biblioteket anskaffet sig ePress- og PressDisplay-netavistjenester.

”Når man arbejder i en årrække med de samme mennesker, kører samarbejdet uden problemer. Tærsklen til at kontakte firmaet er lav, og kommunikationen er familiær og nem”, fortæller Snell.

Ved hjælp af LibNet holder vi styr på bladene på alle biblioteker i Espoo

Abonnementsadministrationstjenesten LibNets fordel er ifølge Snell, at den er nem at bruge. Desuden er udvalget meget omfangsrigt med sine hundrede tusinde trykte og elektroniske udgivelser.

”LibNet har kørt virkelig godt hos os. LibNet anvendes til at tegne og forny abonnementer og at lave reklamationer. Det er til stor hjælp ved rapportering og ved strukturering af omkostninger pr. bibliotek. Hvis vi løber ind i problemer med et blad eller en forlægger, kontakter vi LM Information Deliverys kundeservice via LibNet. Herefter løser LM Information Delivery problemet.”

Elektroniske aviser matcher en hurtig nyhedsstrøm

Tapiola Biblioteks udvalg tilbyder både indenlandsk avistjeneste, ePress, og det internationale PressDisplay, der omfatter næsten 2000 aviser.

Aviserne fremkommer i tjenesten straks efter, de er udkommet, så læserne behøver ikke engang vente på aviser, der udkommer i de fjerneste verdenshjørner. Snell fortæller, at kunderne også er begejstrede for muligheden for at printe enkelte artikler ud eller sende dem pr. e-mail.

”Jeg er faktisk overrasket over, at selv de ældste af vores klienter anvender nettjenester fordomsfrit. Aviserne bruges til at læse nyheder fra en tidligere hjemby eller fædreland, og de er nemme at læse, når størrelsen af teksten kan zoomes op efter behov. Vores kunder er tilfredse, når de gennem tjenester finder nyheder fra mindre landsbyer eller fra de mere sjældne lande.”

Ifølge Snell har e-avistjenesten betydet en direkte besparelse for biblioteket. Vi har kunnet opsige abonnementer på trykte aviser med få læsere, når aviserne findes på biblioteket som netversioner og arkiverne rækker et par måneder bagud. Takket være besparelser har Tapiola Bibliotek kunnet udvikle for eksempel en tidsskriftsafdeling til glæde for brugerne.

Fordele Tapiola Bibliotek har opnået:

  • De eksisterende tjenester fra LM Information Delivery: Formidling af abonnementer, abonnementsadministrationen LibNet, sPress, PressDisplay
  • Fordele: Nem administration af abonnementer, problemfri adgang til indenlandske og internationale aviser

De eksisterende tjenester fra LM Information Delivery

Formidling af abonnementer, abonnementsadministrationen LibNet, sPress, PressDisplay