case:

Chalmers tekniska högskola

Chalmers tekniska högskola vil gerne tilbyde sine kunder førende elektroniske datamaterialer i en form, som er nem at finde. Derfor indførte universitetet den førende discovery-søgetjeneste, Summon, via sin samarbejdspartner LM Information Delivery. I dag finder det avancerede universitets ca. 200 forskningsgrupper og næsten 10.000 studerende i Gøteborg nemt materialerne.

Daniel Forsman fungerer som leder for instituttet for datamaterialer og datasøgning på Chalmer BIbliotek. I sit daglige arbejde fremmer Forsman bibliotekets funktion på mange måder, for eksempel ved hjælp af forskellige strategi- og udviklingsprojekter.

”Chalmer Bibliotekets samling bliver mere og mere elektronisk. For eksempel anvendtes i 2010 ca. 97-98 % af vores budget til elektroniske materialer”, siger Forsman.

Tættere samarbejde med LM Information Delivery

Chalmer Bibliotek påbegyndte samarbejdet med LM Information Delivery i efteråret 2010, da Summon-tjenesten blev taget i brug. Samarbejdet blev styrket i foråret 2011, hvor LM Information Delivery blev valgt som formidler af bibliotekets bladabonnementer.

”Mærkbare ændringer, som overdragelse af hele abonnementstjenesten fra en leverandør til en anden, kan indebære mange grunde til bekymringer. Vi har dog været meget tilfredse med LM Information Deliverys kundeservice og svartider. Også LibNet har vist sig at være overskuelig, nem at anvende og en effektiv tjeneste ved administration af og opfølgning på abonnementer”, siger Forsman.

Summons nemme søgefunktion muliggør, at elektroniske materialer kan findes via én brugergrænseflade

Før ibrugtagningen af Summon-søgetjenesten måtte studerende på Chalmers påbegynde deres datasøgninger ved at vælge den database, der var bedst egnet til den enkelte søgning. Ifølge Forsman er processen med datasøgning svær selv for erfarne bibliotekarer.

”Summon-søgetjenesten gør, at vi kan anvende næsten alle vores materialer på én brugergrænseflade. Dette er en mærkbar forbedring for vores kunder. Desuden kan brugerne nemt ved hjælp af Relevance ranking-funktionen og vysøgning overgå til søgeresultater og finde de ønskede oplysninger hurtigere end før. Tilbagemeldingerne fra brugere har været særdeles positive. Når Summon sammenlignes med traditionel metasøgning eller robotsøgning, er den betydelig hurtigere og uden problemer, og dette skyldes ujævnbyrdig behandling af forskellige metadata.”

Ved hjælp af LM Information Deliverys og dets Serials Solutions-partnere tog ibrugtagningen af Summon-tjenesten kun syv uger. Forsman konstaterer, at de sværeste punkter ved ibrugtagningsprocessen var opklaring af arbejdsgangene og udredningen af inkonsekvenser i den lokale fortegnelse.

I dag er over 90 % af Chalmers samlinger tilgængelige via Summon-tjenesten. Dette betyder over 260 millioner registreringer.

Indhold er tjeneste i fremtiden

Ud over sit Chalmers job har Forsman været aktiv ved udvikling af bibliotekstjenester, så som Summon-tjeneste og den svenske indholdsindeksering.

”Jeg har en vision, hvor alt indhold er ordnet i et hovedindeks, som tilbydes biblioteker som en tjeneste. En opbygning, baseret på service, ville give bibliotekerne en mulighed for at arbejde på programmeringsgrænseflader ved at udtage og tilføje indhold på en database. Så kan bibliotekerne problemfrit integrere lokale værktøjer og skabe indhold som en del af den centrale database. På den måde kan systemet lokaliseres og tilpasses efter forskellige behov.”

De fordele Chalmers universitetsbibliotek har opnået:

  • Eksisterende tjenester fra LM Information Delivery: Summon-søgning, abonnementsservice og abonnementsadministrationen LibNet
  • Fordele: Summons nemme søgefunktion muliggør, at universitetets elektroniske materialer kan findes via én brugergrænseflade. Bladabonnementerne er samlet hos LM Information Delivery, og det er problemfrit at administrere dem ved hjælp af LibNet.

Eksisterende tjenester fra LM Information Delivery

Summon-søgning, abonnementsservice og abonnementsadministrationen LibNet